Нужно перевести текст на английский: Аннотация. Введение. Для того, чтобы решить культурные, экономические и другие проблемы современного мира, обществу необходимы нестандартно мыслящие люди. Из-за повышения потребности в них, индивиды с креативным мышлением вошли в приоритет, поэтому и сам вопрос креативности стал более острым. Целью данного исследования можно назвать определение взаимосвязи типов темперамента и креативности в юношеском возрасте. Методами являются эмпирические и теоретический анализ. Использовались «Тест креативности. Диагностика творческого мышления» П. Торранса (адаптация А.Н. Воронина), тест-опросник Г. Айзенка (Адаптация Г. Шмелева). В результате работы абсолютной взаимосвязи между креативностью и определенным типом темперамента выявлено не было. Самыми креативными оказались сангвиники, немного уступили позицию меланхолики. Самой меньшей способностью к «творческости» обладают холерики. Однако выяснилось, что, возможно, креативность зависит от гендера. Юноши показали более высокие результаты тестов по сравнению с девушками. Научная новизна. Наиболее способны детально разрабатывать придуманные идеи меланхолики (средний ранг – 21,75) и сангвиники (средний ранг – 21,7). Низкие показатели у холериков (средний ранг – 12) и флегматиков (средний ранг – 9,8). Более высокие показатели по итоговому результату теста креативности у сангвиников (средний ранг – 23,6), следующие по показателям меланхолики (средний ранг – 20,8). Менее выражена креативность у холериков (средний ранг – 12,5) и флегматиков (средний ранг – 9,2). Способность выделять главное наиболее развита у сангвиников (средний ранг – 22,9), на среднем уровне у меланхоликов (средний ранг – 17) и холериков (средний ранг – 14,7). Низкий уровень у флегматиков (средний ранг – 11,1). Таким образом, мы выяснили, что испытуемые сангвинического и меланхолического типов темперамента отличаются большей способностью разрабатывать идеи и творческой продуктивностью, ищут креативные решения. В ходе данного эмпирического исследования мы осуществили сбор эмпирических данных по изучению взаимосвязи креативности и темперамента в юношеском возрасте, подсчитали количество испытуемых различных типов темперамента, выявили средние значения по методике П. Торренса, что позволило нам получить общую характеристику данных испытуемых.Мы пришли к выводу, что большинство испытуемых – юношей меланхолического типа темперамента, они более оригинальны. Преобладающее количество девушек – флегматики. Они отличаются способностями к детальной разработке идей. Но, в целом, юноши и девушки не обладают ярко выраженным качеством креативности. Практическая значимость. Результаты проведенного исследования могут использоваться для более углубленного изучения темы в будущем, что даст практическую значимость в прогнозировании развития различных организаций, опираясь на уровень креативности их сотрудников. Ключевые слова. Юношеский возраст, креативность, темперамент.
Abstract. Introduction. To solve cultural, economic, and other problems of the modern world, society needs non-standard thinking individuals. Due to the increased demand for them, individuals with creative thinking have become a priority, making the question of creativity more acute. The purpose of this study can be defined as determining the relationship between temperament types and creativity in adolescence. The methods used were empirical and theoretical analysis. The "Creativity Test: Diagnosis of Creative Thinking" by P. Torrance (adaptation by A.N. Voronin) and the Eysenck Personality Questionnaire (adaptation by G. Shmelev) were used. The results of the study did not reveal an absolute correlation between creativity and a specific temperament type. Sanguine individuals were the most creative, slightly followed by melancholic individuals. Cholerics showed the least ability for creativity. However, it was found that creativity may depend on gender, with boys showing higher test results compared to girls. Scientific novelty. Melancholic individuals (mean rank - 21.75) and sanguine individuals (mean rank - 21.7) were found to be the most capable of elaborating on ideas. Cholerics (mean rank - 12) and phlegmatics (mean rank - 9.8) showed lower scores. Sanguine individuals (mean rank - 23.6) had higher overall creativity test results, followed by melancholic individuals (mean rank - 20.8). Cholerics (mean rank - 12.5) and phlegmatics (mean rank - 9.2) exhibited lower creativity levels. The ability to identify the main points was most developed in sanguine individuals (mean rank - 22.9), followed by melancholics (mean rank - 17) and cholerics (mean rank - 14.7). Phlegmatics showed the lowest level (mean rank - 11.1). Thus, individuals of sanguine and melancholic temperament types were found to have a greater ability to develop ideas and creative productivity, seeking creative solutions. During this empirical study, we collected empirical data on studying the relationship between creativity and temperament in adolescence, calculated the number of subjects of different temperament types, and identified average values using the Torrance method, allowing us to obtain a general characterization of these subjects. We concluded that the majority of subjects were adolescents of melancholic temperament, who were more original. The majority of girls were phlegmatic, showing abilities in detailed idea development. However, overall, boys and girls did not exhibit a distinctly expressed quality of creativity. Practical significance. The results of this study can be used for further in-depth research in the future, providing practical value in predicting the development of various organizations, based on the creativity level of their employees. Keywords. Adolescence, creativity, temperament.
Abstract. Introduction. To solve cultural, economic, and other problems of the modern world, society needs non-standard thinking individuals. Due to the increased demand for them, individuals with creative thinking have become a priority, making the question of creativity more acute.
The purpose of this study can be defined as determining the relationship between temperament types and creativity in adolescence.
The methods used were empirical and theoretical analysis. The "Creativity Test: Diagnosis of Creative Thinking" by P. Torrance (adaptation by A.N. Voronin) and the Eysenck Personality Questionnaire (adaptation by G. Shmelev) were used.
The results of the study did not reveal an absolute correlation between creativity and a specific temperament type. Sanguine individuals were the most creative, slightly followed by melancholic individuals. Cholerics showed the least ability for creativity. However, it was found that creativity may depend on gender, with boys showing higher test results compared to girls.
Scientific novelty. Melancholic individuals (mean rank - 21.75) and sanguine individuals (mean rank - 21.7) were found to be the most capable of elaborating on ideas. Cholerics (mean rank - 12) and phlegmatics (mean rank - 9.8) showed lower scores. Sanguine individuals (mean rank - 23.6) had higher overall creativity test results, followed by melancholic individuals (mean rank - 20.8). Cholerics (mean rank - 12.5) and phlegmatics (mean rank - 9.2) exhibited lower creativity levels. The ability to identify the main points was most developed in sanguine individuals (mean rank - 22.9), followed by melancholics (mean rank - 17) and cholerics (mean rank - 14.7). Phlegmatics showed the lowest level (mean rank - 11.1). Thus, individuals of sanguine and melancholic temperament types were found to have a greater ability to develop ideas and creative productivity, seeking creative solutions.
During this empirical study, we collected empirical data on studying the relationship between creativity and temperament in adolescence, calculated the number of subjects of different temperament types, and identified average values using the Torrance method, allowing us to obtain a general characterization of these subjects. We concluded that the majority of subjects were adolescents of melancholic temperament, who were more original. The majority of girls were phlegmatic, showing abilities in detailed idea development. However, overall, boys and girls did not exhibit a distinctly expressed quality of creativity.
Practical significance. The results of this study can be used for further in-depth research in the future, providing practical value in predicting the development of various organizations, based on the creativity level of their employees.
Keywords. Adolescence, creativity, temperament.